Najpierw zatrzymanie gospodarki (lockdowny), później rwące się łańcuchy dostaw i sytuacja na rynku surowców oraz energii, obecnie wojna: jej wpływ na rynki kapitałowe i koszty finansowania – menedżerom zarządzającym spółkami z GPW nie brakuje wyzwań nie tylko biznesowych, ale i komunikacyjnych.
Moim zdaniem w czasach niepewności, szoków rynkowych i zmienności – które weryfikują odporność modeli biznesowych spółek oraz siłę zespołu – każde relacje w biznesie, w tym relacje inwestorskie, bardzo znacząco zyskały na znaczeniu. Rynkowa próba ognia z ostatnich trzech lat czarno na białym pokazała, które spółki podchodzą profesjonalnie oraz uczciwie do akcjonariuszy i pozostałych interesariuszy.
Niejednokrotnie podkreślałem, jak istotną i realną wartość – czasami niedocenianą – ma dla spółki giełdowej prowadzenie otwartych relacji inwestorskich. Dialog z interesariuszami to nie tylko zobowiązanie podjęte w momencie IPO, ale przede wszystkim korzyści dla spółki. Investor Relations w najlepszym wydaniu to działalność dla wytrwałych, która jednak procentuje: pomaga budować bezcenne zaufanie oraz pozwala zarządzać oczekiwaniami. I w ten sposób w długim terminie pozwala zarządowi skutecznie realizować biznesową wizję.
W tym kontekście ciekawych obserwacji dostarczają badania inwestorów instytucjonalnych (funduszy) oraz analityków giełdowych, którzy zajmują się profesjonalną oceną atrakcyjności akcji spółek. Kilka dni temu wyłoniono zwycięzców najnowszego badania jakości komunikacji spółek skupionych w indeksie WIG30, w tym z profesjonalnymi uczestnikami rynku. Cytując Katarzynę Kucharczyk z Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet”, prymusi poprzednich rankingów potwierdzili swoje wysokie pozycje.
Szczególne brawa należą się Grupie Kęty S.A. – to lider tegorocznego zestawienia ocen od przedstawicieli instytucji finansowych. O wysokiej jakości tych działań i ich bardzo dobrej ocenie według inwestorów i analityków nasz zespół miał okazję się przekonać osobiście, w czasie realizacji perception study dla Spółki wśród profesjonalnych uczestników rynku.
Pełen ranking można znaleźć na stronie „Parkietu”: https://www.parkiet.com/firmy/art36305921-spolki-wig30-ktore-najlepiej-komunikuja-sie-z-rynkiem-ranking-2022